Envisia Media

  • Home
  • Wat wij doen
  • Vastgoed
  • Over ons
  • Contact
  • Referenties
  • Home
  • Wat wij doen
  • Vastgoed
  • Over ons
  • Contact
  • Referenties

LocatieScout vertaalt big data naar slagingskans retailformules:

Vastgoedmarkt krijgt goud in handen: Welke winkel rendeert het best in mijn pand?

18/6/2017

0 Reacties

 
Leegstaande winkelpanden. Het faillissement van V&D, Houtbrox, Schoenenreus. Het heeft er voor gezorgd dat sommige winkelgebieden meer leegstand kennen dan bedrijvigheid. Ondernemers in de retailsector staan door al het online shopgeweld voor grote uitdagingen. De oplossing voor hen zal ergens liggen in de combinatie van de online en digitale mogelijkheden met de good old winkel. Ondertussen zijn we het er allemaal over eens: de winkel is echt nog niet passé. Mooi voorbeeld? De online players die steeds vaker ook fysieke winkels openen. Dus ook al zijn het zware tijden, er liggen nog altijd kansen op het gebied van retailvastgoed. Zeker als de vastgoedsector per pand, op voorhand al een slagingskans kan geven van een winkelformule. Dat zou toch goud waard zijn voor iedere vastgoedhandelaar? LocatieScout komt aan de hand van consumentenprofielen, data van alle Nederlandse huishoudens en een blinde vlek analyse tot een rapport, waarmee in één oogopslag de kans op succes van een bepaalde winkelformule in uw pand zichtbaar wordt. En dat is heel prettig binnenkomen bij de retailer die het best matcht met uw pand.​
Foto
Dat pand middenin het centrum van de provinciestad. Al maanden staat het leeg. En er was wel interesse maar concrete huurders zijn er niet. Het lijkt ook wel of de retailsector het rempedaal nog altijd stevig heeft ingedrukt. ‘En dat terwijl we na Prinsjesdag toch best weer reden hebben tot optimisme. Maar zeker in de retailsector, waar een ieder door schade en schande wijs en voorzichtig is geworden, is alleen een ‘centraal gelegen en aantrekkelijk pand’ niet meer genoeg om huurders het pand in te krijgen. Maar zodra de retailer een rapport in handen krijgt, waarmee het slagingspercentage van zijn winkelformule getoetst en gematcht is met de klantprofielen in het verzorgingsgebied, dan is de vastgoedeigenaar opeens spekkoper’, weten Frits Seesink en Jan Jaap Wolswinkel van Envisia.nl, het bedrijf dat de LocatieScout in de markt zette.

Om een aantal redenen lijkt die LocatieScout voor een revolutie te zorgen in de vastgoedsector. Niet in de laatste plaats omdat het vastgoedhandelaren een tool in handen geeft, waarmee proactief de perfecte huurder kan worden benaderd. Daarnaast is het product betaalbaar. ‘Natuurlijk kan een team van consultants voor een retailer een complete analyse maken van het verzorgingsgebied, de blinde vlekken blootleggen en daar uiteindelijk het beste pand bij vinden, maar dan ben je honderdduizenden euro’s verder. Met de online LocatieScout is iedere vastgoedeigenaar in staat om die analyse zelf te doen voor een fractie van de kosten. Wij brengen momenteel al voor diverse vastgoedadviseurs en retailers in kaart in hoeverre hun klantprofiel is over- of ondervertegenwoordigd in de verzorgingsgebieden van de winkels van die retailers. Vaak is een ondervertegenwoordiging een verklarende factor waarom een winkel achterblijft in omzet. Voor de vastgoedeigenaar is het zeer interessant om te kijken naar de oververtegenwoordiging van bepaalde klantprofielen rondom zijn pand. In dezelfde online tool is een eenvoudige match te maken tussen de oververtegenwoordigde profielen en de bijpassende winkelformules. Daarmee is het proactief benaderen van retailers voor het in gebruik nemen van leegstaand vastgoed, krachtiger dan ooit’, stellen Seesink en Wolswinkel. ‘En zo is big data opeens vertaald naar een visueel rapport dat de kans op verhuur vergroot en de kans op wanbetaling verkleind.’

Het blijft altijd lastig om nieuwe mogelijkheden en tools als deze daadwerkelijk in gebruik te nemen. De mens is nou eenmaal sceptisch als het gaat om game changing oplossingen, ook al lijkt de meerwaarde evident. En het is ook goed om hier sceptisch naar te kijken, want hou werkt bijvoorbeeld een tool als de LocatieScout in de praktijk? ‘Wij zijn een samenwerking aangegaan met Whooz.nl. Een bedrijf dat qua naamsbekendheid wellicht onbekend is voor velen, maar zaken doet met de grote multinationals van deze wereld. Whooz heeft namelijk alle 7 miljoen Nederlandse huishoudens in kaart gebracht en daar 14 groepen aan gekoppeld, het zogenaamde Mosaic. Die 14 groepen bestaan in totaal uit 50 persona’s met eigen kenmerken, interesses en gedragingen. Wij verzamelen ondertussen data van de retailers met informatie over hun huidige klantenbestand. Door die data te koppelen aan de 14 groepen ontstaan klantenprofielen. Zodra een vastgoedhandelaar ons systeem gebruikt en de postcode van het pand invoert, wordt met één click duidelijk welke klantprofielen onder- dan wel oververtegenwoordigd zijn. Uitgaande van een winkelketen kan vervolgens gekozen worden voor een verzorgingsgebied van enkele kilometers of een gebied rondom het pand op basis van reistijd. In beeld en met cijfers is meteen zichtbaar wat de kans van slagen is voor een winkelformule in het specifieke pand’, leggen Seesink en Wolswinkel kraakhelder uit. ‘En zo biedt LocatieScout iedere vastgoedhandelaar een rapport met cijfers en statistieken waarmee de kans van slagen voor zijn of haar klant (de retailer) enorm toeneemt. Opeens gaat het niet meer om het slijten van meters, maar om de perfecte match tussen pand en winkelformule.’
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

© 2019 Envisia Media. Auteursrecht voorbehouden. ​​